maandag 19 november 2012

De CircusPatz Verhalen*winkel; een uitleg voor de winkels die ook CircusPatz verhalen verkopen...



Vanaf a.s. vrijdag heeft CircusPatz zijn eigen online verhalen*winkel. Niet alleen zijn daar alle CircusPatz verhalen te vinden, ook zullen we er speciale en unieke andere verhalenspulletjes gaan verkopen. Sommigen door ons bedacht en in kleine oplagen gemaakt, anderen zijn we gewoon tegen het lijf gelopen en passen enorm goed bij onze verhalen.

Het voelt voor ons logisch om deze stap te zetten. We waren al actief wat eigen verkoop betreft met onze CircusPatz Avonturen*kraam die van de zomer regelmatig te zien was in de regio op beurzen en zg. 'arts & craft' marken.

Toch wil ik even uitleggen waarom we deze stappen doen. Zeker naar winkels die onze spullen met veel plezier verkopen en het wellicht gewoon als keiharde concurrentie zien.

Bij het Wonderbaarlijke Verhalen*laboratorium maken we met veel plezier onze verhalen. Nagenoeg al onze geld en al onze aandacht zitten in onze boeken. Van verhaal tot vormgeving. Bij alles gaan we tot het uiterste. Niet voor niets zeggen we de laatste tijd steeds vaker dat we 'misschien wel de mooiste kinderboeken van Nederland maken'.
Deze manier van werken heeft ook een downside, we steken niet of nauwelijks geld in onze marketing. Al het budget dat we hebben zit in onze boeken. Het resultaat; we hebben mooie verhaalspullen, alleen worden we mondjesmaat ingekocht door de handel en dus veel te weinig verkocht aan de consument.

Een klein rondje onderzoek leert ons dat nagenoeg niemand onze boeken kent. We hebben dus niet te maken met een afwijzing, maar met onbekendheid.

En precies daarom besloten we vorig jaar om zoveel mogelijk zichtbaar te zijn. Om zoveel mogelijk mensen onze boeken te laten zien; onze Avonturen*kraam bleek een geweldige manier te zijn om dat te gaan doen. Immers, hoe meer mensen onze boeken zien, kopen en er blij van worden, hoe meer mensen aangestoken kunnen worden. Met andere woorden, hoe meer verkoop, hoe beter we de vonk kunnen laten overslaan. En verkoop als marketing heeft ook nog eens het bij-effect dat het zichzelf direct bedruipt. We maken reclame en de kosten daarvan worden door de verkoop weer goedgemaakt; het mes dat aan alle kanten snijd.

Natuurlijk gunnen we iedereen zijn deel. Natuurlijk willen we graag dat veel winkels kunnen meeprofiteren van onze bedenksels. Maar dan moeten we met zijn allen de schouders er onder zetten. Zie daarom onze Avonturen*kraam en onze online verhalenwinkel niet als concurrentie maar als een manier van marketing. Een nieuwe manier van marketing. Want zoveel mogelijk mensen laten proeven van onze prachtige boeken is de manier om van CircusPatz een succes te maken. En daar hebben we uiteindelijk allemaal wat aan.

Wilt u graag met uw winkel ook aan de slag met de spullen van CircusPatz? We staan te springen om een hechte band te creëren met retailers. Van boekhandel tot de betere speelgoedhandel, kinderkledinghandel etc etc. Als u in ons investeert dan investeren wij in u. Komen we langs met auteurs, geven we workshops in uw winkel, toveren we uw etalage om. Niets is onmogelijk. En alles doen we met veel plezier.

Graag tot ziens!


Met Buitengewoon Vriendelijk en Respectvolle Groet en...

May All Your Days be Circus Days!

Patz van der Sloot

zaterdag 3 november 2012

Levensfases



Ik kan me nog herinneren dat ik samen met mijn vrouw een appartement betrok in Rotterdam. Het was een loft in een oud pakhuis. Dolblij waren we er mee. 1 grote ruimte waarin we leefde, sliepen en werkte. Stedelijk. Met uitzicht op de Maas en alle lichtjes van de stad.
Een paar jaar later kwam ons eerste kindje. En plots was de loft niet meer zo ideaal. En de omgeving ook niet. Er woonden nauwelijks kinderen in de buurt en er waren geen speelplekken. Toen zoontje nummer 2 werd geboren wisten we het zeker. Dit huis paste niet meer bij het leven dat we leefden. We hadden veel meer behoefte aan geborgenheid en veiligheid. Die grote stad gaf ons dat gevoel niet. En we verhuisden. Naar een rijtjeshuis in een wijkje vol kids. In een provinciestad.

Zo werkt het leven. Situaties waar je blij mee was kunnen anders gaan aanvoelen. Niet meer bij je passen.

Ook bedrijven maken dit soort fases door. Mijn eigen bedrijfje CircusPatz is al een tijdje aan het veranderen. Zonder dat we het echt doorhadden zijn we in een andere levensfase terechtgekomen.
Het kan soms moeilijk zijn om te beslissen dat dingen niet meer bij je passen. We waren zo blij geweest met de loft in Rotterdam dat het ook moeilijk was om echt in actie te gaan komen. Om de loft te koop te zetten en op zoek te gaan naar iets wat wellicht minder spannend is, maar wel veel beter bij je past. Soms heb je een duwtje nodig.

Zonder jullie nog details te kunnen vertellen hebben we onlangs zo'n duwtje gekregen. Een behoorlijke duw -die nogal wat gevolgen gaat hebben- maar uiteindelijk wel een duw is in de goede richting. Een flinke zet over een drempel die we al een tijdlang voor ons zagen en waar we maar tegenaan hikten. Waar we niet over durfden te stappen. Terwijl we ook zeker wisten dat we een keer die drempel over moesten. Omdat de toekomst van ons verhalen*laboratorium aan de andere kant van de drempel ligt.

Er gaan de komende tijd zeker dingen bij CircusPatz veranderen. Maar de weg die we zijn ingeslagen blijven we volgen. De Verhalen*school, het Verhalen*laboratorium waar misschien wel de mooiste kinderboeken van Nederland vandaan komen en binnenkort de Verhalen*winkel. Allemaal dingen die perfect passen bij de levensfase waar we nu in zitten.



Patz