maandag 10 juni 2013

Makkelijker gezegd dan gedaan.




De laatste tijd krijg ik heel veel vragen van mensen die zelf een boek willen maken. Leuk natuurlijk. Sowieso is het altijd prettig om iemand te helpen. Al is het maar met goede raad. Dubbel leuk en vooral vleiend dat ze het aan mij vragen. Want stiekem ben ik natuurlijk ook maar net bezig.

Meestal geef ik 2 tips. #1 Zorg dat je een geweldig boek maakt en #2 duik de boekhandel eens in en verdiep je grondig in verhalenmakers die je voor zijn gegaan. 

Wat me vaak opvalt is dat een heleboel mensen niet staan te wachten op zo'n tip. Uiteindelijk gaat het om trucs. Om olifantenpaadjes. Men start liever eerst met het nadenken over bijvoorbeeld een uitgever dan dat men gaat zitten om het beste boek van de wereld te gaan maken.

We leven in een tijd dat we vergeten zijn om een buitengewoon geweldig product als basis te nemen. 
Olifantenpaadjes zijn king. Het gaat er niet om dat het geweldig brood is, het gaat er om dat je in 1000 winkels ligt. Het gaat er om dat BNers met je brood op de foto staan op Facebook. Het gaat erom dat je zo snel mogelijk en met zo min mogelijk moeite veel geld gaat verdienen.

Ik heb nieuws voor iedereen die dat denkt; er zijn namelijk geen olifantenpaadjes. Er is geen truc. Hard werken is een voorwaarde.
Ik zie je denken; er zijn toch heleboel middelmatige producten die het wel heel goed doen? Die vanuit het niets enorm succesvol zijn geworden?
Ik zeg dan; Gezichtsbedrog. Want we zien de kerkhoven vol middelmatige producten niet die met een hoop blah waren gelanceerd en die nu verdwenen zijn en waar we nooit meer wat van horen. We zien nooit de lange weg die iemand heeft afgelegd voordat het 'snelle' succes kwam.

Het is zo logisch. Of het nu een kinderboek is of een pot pindakaas, het is erg handig om te beginnen bij het begin: Be amazing. Want als het eindproduct geweldig is dan zullen de paar mensen die ermee in aanraking komen wellicht (ik zeg met nadruk wellicht) hun vrienden vertellen hoe goed of lekker het was. Niks trucs, gewoon keihard werken aan een wonderbaarlijk mooi product. En ook gewoon op je bek gaan, weer opstaan en het weer proberen.

Voor mij is het simpel en is het een vanzelfsprekend uitgaanspunt. Ik heb namelijk meer plezier aan een echt heerlijk brood waar alles aan klopt dan aan een middelmatig brood met een kekke poster erbij. Ik wil leven in een wereld vol mooie en geweldige dingen om mij heen. Waar spullen succesvol worden omdat er een boel moeite en liefde achter zit. Logisch natuurlijk.

Vanochtend kreeg ik als antwoord op mijn tip (maak een waanzinnig mooi en geweldig boek); 'dat is makkelijker gezegd dan gedaan'. En daar zit stiekem een enorme wijsheid in verborgen. Want inderdaad, iets geweldigs maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar daar begin het wel allemaal mee.

Patz

ps. Op de foto 'Mast Brothers', twee broers die niet zo lang geleden besloten om de lekkerste chocolade te gaan maken die er bestaat. En daar stopte ze niet, de chocolade moest ook nog eens verpakt worden in de mooiste verpakkingen die ze konden bedenken. Grote inspiratiebron voor wat ik probeer te doen...

8 opmerkingen:

  1. Heel goed stuk, Patz!! Er zijn geen snelle weggetjes. Het is gewoon hard werken en iets maken waar je he-le-maal dol op bent. En daar je echt voor inzetten.
    N.a.v. mijn boek kreeg ik ook veel vragen over 'hoe ik dat nou voor elkaar had gekregen in de media'. De echte antwoorden bleken niet echt welkom: ook ik merkte dat men met name checklists en snelle tips wilde. Nah. What happened to good old passion & hard labour? Ik schreef daarop deze blogpost (http://eoscommunicatie.squarespace.com/eosblog/hoe-kreeg-je-dat-nou-voor-elkaar-in-de-media.html).

    Believe in your deam and work like hell.

    Klasse, Patz.
    Ik ga Kick Fearless kopen!!!

    Groetjes,
    Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks. Ik ga vanavond op mijn gemak je blog lezen.

    Groetjes!

    Patz

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed geschreven en zooo waar!
    Heb onderhand bijna alle tuinboeken opgekocht ;-)
    Spit alles door op zoek naar info. Ben er onderhand achter wat ik zeker niet wil! Ik wil geen saai boek. Ik wil een boek dat anders is dan de rest. Een boek dat er nog niet is. Een boek dat spettert! Een ding is zeker. Mijn boek komt er!

    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. i Francisca! En zo moet je het doen, en dan gaat het zeker lukken. Zo simpel kan het leven zijn! Ben ontzettend benieuwd!! Groetjes, Patz

      Verwijderen
  4. Hi Francisca! En zo moet je het doen, en dan gaat het zeker lukken. Zo simpel kan het leven zijn! Ben ontzettend benieuwd!! Groetjes, Patz

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi, en waar (denk ik, voel ik, weet ik diep van binnen)

    BeantwoordenVerwijderen