vrijdag 22 januari 2010

Echt meegemaakt.

Het leven geeft cadeautjes. Zeker als je er alert op bent. Afgelopen zomer waren we (mijn twee jongens en mijn vrouw Nathalie) op vakantie ergens in zuid-Frankrijk. Vlakbij een behoorlijk groot stuwmeer omringd door bergen. Er waren zelfs wat eilandjes.


Sinds ik een paar jaar geleden De Gelukkig Eilanden van Paul Theroux had gelezen heb ik al een passie voor kanoën. In het prachtige reisverhaal voer de Amerikaanse auteur van eiland naar eiland in de Oceanië. Met een kano. En iedere keer als het leven mij aan de rand van een groot meer, of een warm strand bracht spookte het weer door mijn hoofd; ik zou dolgraag eens over het water gaan peddelen. Om mooie nieuwe plekken te ontdekken. Of om gewoon -net Theroux- rustig peddelend en in gedachten verzonken over het water te staren.


Iedereen heeft wel van die dromen. Voor de een is het een oldtimer, voor de ander een motorfiets. Ieder jaar komt er wel een moment dat ik weer een kano of kayak winkel binnenloop. Of toch even op marktplaats ga kijken. Maar nooit kocht ik er een of ging ik uberhaubt met een kano het water op.



Op een mooie zomerdag op dat meer in zuid Frankrijk gaf het leven me een cadeau. Vroeg in de ochtend huurde we twee grote kano's en voeren het enorme meer op. Het was prachtig weer. Sluierwolkjes en het koele water zorgde voor een aangename temperatuur. Het was perfect.


Nog even de angst of ik het wel leuk zou vinden. Maar na 5 minuten wist ik het al: een droom kwam uit.


De jongens besloten dat we op eilandavontuur gingen. Maar dan echt! De hele dag gingen we van strand naar strand en van eiland naar eiland. Bij ieder stop gingen ze het eiland verkennen en beleefde ze avonturen. Aten we kleffe stokbroodjes. Net zoals in het boek 'Hoe jij de Wonderbaarlijke Avontureneilanden ontdekte'. Het ene strand was het 'Modderstrand', het andere eiland 'het eiland met het oude bankje'. En van ieder eilandje of strandje ging er iets in hun Vakantie Avonturenkoffer.


Het Eiland met de 100.000 Toversteentjes


En de cadeautjes bleven maar komen. 's Avonds, toen we weer terug waren in ons vakantiehuis hebben we de hele reis nog eens overgedaan. De jongens maakten net zoals in het Eilandavontuur een kaart van het meer, met alle ontdekte eilanden erop (voor het gemak waren alle strandjes die we hadden ontdekt ook gewoon eilandjes).


Tot laat in de avond vertelde we elkaar aan de hand van de gevonden dingen uit de avonturenkoffer wat we allemaal hadden meegemaakt op het Avonturenmeer. Wat we ECHT hadden meegemaakt.


Patz


PS. Ik ben van plan om deze lente een aantal volle Vakantie Avonturenkoffers te gaan exposeren op een mooie plek. Ik ben daarvoor op zoek naar Vakantie Avonturenkoffers die op reis zijn geweest en vol zitten met verhalen. De volle koffer krijg je natuurlijk terug samen met een Tekenboekrugzak als dank. Om nog meer avonturen mee te beleven!


1 opmerking: