maandag 7 juni 2010

Kinderen een lesje leren


Ik heb wat met onderwijs. Of eigenlijk moet ik het anders zeggen; ik heb er niets mee. In ieder geval niet hoe ik het heb 'gekregen' en hoe heel veel kinderen het nu krijgen.

Mijn schoolcarrière was lang en vervelend. Natuurlijk hadden we het onder elkaar leuk, ik had alleen de pech om les te krijgen van leerkrachten uit de vorige eeuw in een leersysteem dat minstens net zo oud was. Leerkrachten die niet begrepen hoe kinderen van toen in elkaar staken en een systeem bedacht om arbeiders te creëren om de industriële revolutie te voorzien van gehoorzame werkkrachten. Nog net niet in een rij de klassen binnen, nog net niet een fabriekshoorn die de arbeiders de fabriek in schreeuwt.

Ik krijg nog steeds de kriebels als ik een school binnenloop. Ik zie leerkrachten hun lesje afdraaien met verveelde leerlingen tegenover hen. En ik hoor leerkrachten klagen. Hoe moeilijk het nu is om voor de klas te staan. Hoe de horde tot aan de tanden gewapend met camera's, mobieltjes en high-tech communicatiemiddelen je aan stukken scheuren. Die onopgevoede wilden die op geen enkele manier respect weet op te brengen.

Maar dan bedenk ik me dat het vroeger niet anders was. Wij waren nog net even meer geconditioneerd door onze ouders en de wereld om ons heen om het op te brengen om naar zo'n uitgebluste leerkracht te luisteren zonder hardop te roepen dat we het niet meer trokken. Maar wat snakte ik ernaar op geïnspireerd te worden. Wat snakte ik ernaar om tegen een docent te roepen;'als je mij niet kan inspireren, wat doe je in godsnaam voor de klas?' het zou nog een paar generaties duren voordat leerlingen het hardop gingen zeggen.

Natuurlijk is het nu dan ook een zwaar vak. Dat klopt. Natuurlijk moet een leerkracht veel meer verdienen. Natuurlijk moeten er meer leerkrachten komen. Maar dan zeg ik ook; het is een Vak. Geen bijbaan. Geen 3 dagen in de week-beroep. Onze kinderen verdienen beter. Het is een roeping. Neem het vak serieus. Verdiep je in de materie. Onderwijs met vuur. Zorg ervoor dat kinderen verliefd worden op wat je ze verteld. Verdiep je in degene die je iets moet leren. Snap dat ze in een andere tijd leven. Snap dat ze niet meer automatisch in de houding springen zoals jij dat ooit deed. Neem de moeite om je onder te dompelen in hun wereld. Wees vol van datgene wat je moet overbrengen. Inspireer.

En in godsnaam; ga wat anders doen als je het niet meer trekt. Een leerkracht die het vak eigenlijk niet meer ziet zitten of de wereld waarin kids en jongeren nu leven niet wil begrijpen is als een chirurg met trillende handen. Die horen niet thuis in de arena.


Patz

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij ga jij je volgende passie tegemoet! ;-) San

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben natuurlijk stiekem ook gewoon een schoolmeester...

    BeantwoordenVerwijderen