donderdag 27 januari 2011

Beste Efteling,

Ik hou van mooie verhaal-merken. Zoals Disney. Of iets dichter bij huis; de Efteling. Ik blijf het een feest vinden om in jullie park rond te lopen. Alles klopt daar gewoon. Het is geen hapsnap-snel-opgezette-kermis. Reden; jullie prachtige wereld in Kaatsheuvel heeft een ziel. Er zitten mensen achter die hun droom hebben waargemaakt door de Efteling te maken tot wat het nu is.

Maar ik moet iets kwijt. Jullie moeten zelf weten of je er iets van aantrekt . Ik ben maar een verhalenmaker bij een heeel klein bescheiden verhalenlaboratorium. Maar ook een bezorgde Efteling fan.

Er is -naar mijn bescheiden mening- iets raars aan de hand met het merk Efteling. Zoals ik al zei klopt jullie park. Maar zodra de Efteling het park verlaat -o.a. in de vorm van merchandise, boeken, televisie etc- verliest het het Efteling gevoel.

Even een voorbeeldje;

Van de week was ik op een onderwijs beurs. Honderden bedrijven presenteren zich aan duizenden jufs en meesters. En daar zag ik ook jullie stand. Weggestopt. Ergens helemaal achterin de achterste hal. En mijn hart maakte een angstig sprongetje.

Er was namelijk niets overgebleven van jullie prachtige, authentieke wereld. Een paar posterwanden en een sta-tafel met brochures. Waar was de 'wow' factor. Waar was het Efteling gevoel? Waar was de A-merk beleving?

Maar hetzelfde gevoel bekruipt me als ik jullie Efteling 'merchandise' zie. Schreeuw-characters. Middelmatige boeken, platte schreeuw DVD's. Zelfs als ik in het park een winkel binnenloop met een ontzettende behoefte om iets van de Efteling mee naar huis te nemen dwarrel ik uiteindelijk, enigszins teleurgesteld met lege handen de winkel uit.

Zoals ik al zei. Ik maak me zorgen. Ik -als vriend van de Efteling- wil namelijk niets liever dan buiten het park mooie dingen zien van de Efteling. Waar het gevoel van de Efteling in zit. Die stuk voor stuk ambassadeurs zijn van jullie sprookjeswereld. Van een stand op een beurs tot mooie boeken en speelgoed.

Als ik een suggestie mag geven? Luister niet teveel naar marketeers en luister meer naar dat kloppende hart van de Efteling zelf. Zorg dat de mensen die de spullen ontwikkelen fans zijn van de Efteling. Die niets liever dan doen spullen maken voor de Efteling. En niet omdat het hun baan is. Maar omdat het hun droom is. Omdat je mooie authentieke dingen maakt vanuit passie en niet vanuit marktonderzoek.

Heel veel succes en tot snel!

Met buitengewoon vriendelijke en respectvolle groet,


Patz van der Sloot

Verhalenmaker CircusPatz

PS. CircusPatz werkt ook volgens het passie-droom principe. Maar misschien is het Circus niet zo'n goed voorbeeld. Ons gelijk moet nog bewezen worden. Nog een voorbeeldje van nog een bedrijf die uitgaat van dromen en passie ipv marktonderzoek; check www.apple.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten