zaterdag 26 maart 2011

Reeds 500.000 van verkocht!


Een tijdje geleden zag ik een docu over marktonderzoek en MTV. Het gegeven van de docu was fascinerend. Even kort door de bocht; MTV was in de overtuiging dat ze enorm goed luisterde naar hun kijkers. Steeds scoorde hun tv-programma's als een dolle bij hun doelgroep.

Een andere onderzoeker kwam met een andere conclusie; het was niet zozeer dat MTV goed naar zijn doelgroep luisterde, de doelgroep nam alles over wat MTV hen voorschotelde. De zender was een voorbeeld geworden en dicteerde wat cool was en what's not. Het had niets te maken met luisteren.


In mijn ogen wordt de boekenmarkt gedomineerd door bestsellers. Logisch natuurlijk. Een boekhandelaar moet ook zijn brood verdienen en koopt het liefst boeken in die bij voorbaat al goed verkopen. Met experimenten kan de boekhandel de kachel niet brandende houden.

Natuurlijk hebben de meeste boekhandels wel een divers assortiment, de beoogde bestsellers krijgen wel de beste plaatsjes. En ook dat is weer logisch; je wil namelijk niet dat iemand die bestseller niet kan vinden en naar een concurrent gaat. De consument grijpt nu eenmaal liever naar een boek waar hij of zij al wel eens van gehoord heeft. En van de mogelijke bestsellers hebben de meeste mensen al wel eens gehoord, omdat daar nu eenmaal de grootste mediabudgetten naar toe gaan. Want die beoogde bestseller auteurs, hebben namelijk veel geld gekregen voor het schrijven van het boek, dus is het belangrijk dat het ook daadwerkelijk een bestseller gaat worden.

Soms best frustrerend om niet tot die cirkel te horen, maar wel logisch dat deze bestaat.

Er ontstaat wel een grappig fenomeen. Boekhandelaren en uitgevers (niet allen ;-) krijgen het gevoel dat ze juist gekozen hebben. Dat ze goed hebben ingekocht als een beoogde bestseller inderdaad een bestseller word. Dat de beslissing om meer geld te stoppen in de promotie een slimme keuze was. Goed dat we juist dit boek goed hebben ingekocht, of goed dat we geld geïnvesteerd hebben in de promotie van juist dit boek.

En dat is natuurlijk een vertekend beeld. Een soort van MTV effect. Door veel geld uit te geven aan promotie voor een product, is de kans groter dat het wordt opgepikt door de consument. Door het de beste plaats te geven in de boekhandel zal het toch ook een grotere kans hebben om een succes te worden. Door lekker veel in te kopen en in de winkel neer te zetten, zal de consument eerder denken dat het vast een goed boek is omdat het zo fors is ingekocht en het eerder aanschaffen. En als veel boeken worden verkocht zal de kans ook groter zijn dat het een prijs krijgt van een consumenten-prijs als bijvoorbeeld de Kinderjury. De keuze van vakjury's zien we zelden of nooit een groot commercieel succes worden.

Niks aan de hand natuurlijk. Want af-en-toe komen er nieuwe bestsellers. Glippen ze door de mazen van het systeem. Worden mensen verliefd op een onbekend boek en vertellen het door. En eenmaal in die cirkel van bestsellers is het goed dat dit denk-systeem bestaat. Maar tot dan is het wel even slikken als je prachtige boeken per stuk worden ingekocht en achter in de winkel in de boekenkast worden neergezet.


Patz


PS. Ik moest lachen toen bestsellerauteur Paul van Loon klaagde over het promotiebudget van concurrent Geronimo Stilton terwijl er duizenden auteurs een moord zouden doen voor het promotiebudget van Van Loon. He's living inside his own bubble.



2 opmerkingen:

  1. Behalve een welgemeende "Hulde!", heb ik hier niet zoveel aan toe te voegen.

    Het is één van die mechanismes in wat ik de MATRIX noem, waarbij oorzaak en gevolg wel vaker door elkaar gehaald worden.

    Want - en dat geldt niet alleen voor boeken, maar voor bijna alles -, de meerderheid behoort nu eenmaal niet tot "de cirkel".

    Bedankt voor dit mooie stuk!

    Marcel Graumans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal mee eens, ik zoek me vaak suf naar een mooi afwijkend (artistiek verantwoord) prentenboek/kinderboek!

    BeantwoordenVerwijderen