vrijdag 9 maart 2012

Brief aan mezelf (17 jaar geleden)


Beste Patz,

Je zit nu werkeloos thuis. Je hebt geen baan, je hebt net een einde gemaakt aan je relatie en je woont op je dertigste weer in een kleine kamer in een studentenhuis.

Je voelt je nu best een loser. Je hebt een paar spannende jaren achter de rug. Je was on top of the world met je eigen bedrijfje en nu ben je weer alles kwijt.

De pijn van het falen zal zoals altijd bij ons snel verdwijnen. Het lijkt er op dat we gemaakt zijn om te vallen, maar vooral ook om op te staan.

Het zal nog even duren voordat je door krijgt dat falen gelijk staat aan proberen. En dat je alleen door te proberen de mogelijkheid hebt tot slagen. Wat dat slagen ook mag betekenen.

Wij hebben het vermogen onszelf opnieuw uit te vinden, Dat is geen verdienste, dat hebben we nu eenmaal. Dromen kunnen we ombuigen en we kunnen zonder heel veel moeite de dromen achter de dromen ontdekken. En juist dit jaar ga jij jezelf weer opnieuw uitvinden en een koers inslaan die bepalend zal zijn voor de rest van je leven.

JIJ staat nu aan het begin van een renaissance. Ik, de 47 jarige jij, zit er nu midden in. De hele status quo word doorbroken. Banken gaan omvallen. Internet zal revoluties teweegbrengen.

Mensen zullen massaal in actie komen.

Zelfs nu hebben de meeste van ons het niet eens door. Wellicht hadden de mensen in de renaissance het ook niet door. Kun je zoiets alleen maar vanaf voldoende afstand zien.

Je zal je ogen niet geloven als je op het punt bent aangekomen waar ik nu ben. Omringd door spirituele ondernemers die niet het gebruikelijke 'greed is good' als mantra hebben geadopteerd maar quotes als 'Money is not the only currency' hanteren. Die weer geloven in passie. Die geloven in Karma. Die vinden dat je niet alleen maar kan nemen maar ook moet geven.

Het is een tijd van licht en donker. Van crisis en van heldere lichtpunten.

De wetenschap maakt enorme sprongen. We ontdekken bijna per dag nieuwe planeten en we hebben de kennis van de hele wereld via onze mobiele telefoon altijd bij ons. Zelfs de lichtsnelheid is niet meer absoluut.

Maar voor nu heb je een geweldig jaar voor je. Ga op het strand slapen, ga weer verliefd worden. Verf je haar. Ga dronken worden. Doe alles wat je in je puberteit hebt moeten missen omdat je zo snel volwassen wilde worden. Geniet van dit jaar. Je zal er nog genoeg aan terug denken.

Mijn advies aan jou; heb vertrouwen. Ook als het weer spannend gaat worden. Ook als je jezelf voor de zoveelste keer weer moet heruitvinden (en dat zal je nog een paar keer moeten doen).

Alle rare kronkels in je levenspad zullen later, als je achteruitkijkt, volkomen logisch zijn. Je zult de stippen kunnen verbinden tot er een mooie tekening ontstaat. Geniet van het moment en kijk vooral niet teveel en te ver naar voren. Want je zou zomaar iets over het hoofd kunnen zien als je niet goed om je heen kijkt.


De 47-jarige Patz

Ps. 'Brief aan mezelf' heb ik afgekeken van mijn nieuwe vriend Sikko. Hij schreef, op een scharnierpunt in zijn leven een brief aan zijn jongere ik. En ik kon niet anders om het ook eens te proberen. Dus zocht ik naar een scharnierpunt in mijn leven en ontdekte een enorm belangrijk moment in mijn leven. 17 jaar geleden....

Thanks voor de inspiratie dude! Dat ik maar veel meer dingen van je mag afkijken ;-))






4 opmerkingen:

  1. Een geweldige brief, je bent en blijft een gepassioneerde indo. Ik mis jouw aanwezigheid weleens. Het gaat je goed dude. Greetz from an old pal. Marcel P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat jij jij bent zijn wij nog steeds vriendjes!Mooi idee die brief aan je jongere ik.....liefs,DaphneOmdat jij jij bent zijn wij nog steeds vriendjes!Mooi idee die brief aan je jongere ik!Ik kende je toen je was wie je op het moment van schrijven was en ik herinner me dat het niet helemaal geweldig ging op dat moment....Alles is meer dan goed gekomen....liefs,Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Daphne, Thanks voor je mooie en lieve woorden. We moeten echt echt echt snel ff bijkletsen! En Marcel, ouwe Indo! Wij moeten ook weer eens een biertje doen!

    Patz (en dan wel de 47-jarige ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi man. Ik kan het nog voor me zien dat je daar zat op je foeton in een studentenflat. Te oud voor dat volk maar te jong om verder te kijken. Maar je hebt je er weer snel overheen gezet. En volgens mij ben je mooi met de kronkels van het leven mee gesurft. Trots op je man. Iedere keer weer als ik een mooi verhaal uit je fabriek zie rollen.

    BeantwoordenVerwijderen