vrijdag 9 maart 2012

Gewoon omdat ik in een betere wereld geloof




Blijf fascinerend hoe mensen klaar staan om prachtige initiatieven de grond in te boren; laten we het eens hebben over de criticasters van de Kony 2012 actie. De missie was simpel; maak de oorlogsmisdadiger Kony bekend zodat de grote machtige landen gedwongen worden hem voor het oorlogstribunaal te slepen. De kritiek op deze actie heeft alles te maken met details; Kony is inmiddels niet meer in Oeganda, de organisatie die de actie initieerde strijkt financieel wellicht meer op dan nodig is. De kritiek gaan aan de kern voorbij; Joseph Kony moet berecht worden. In wat voor land hij ook zit of welke organisatie de mensen ook oproept.

Wat is zo fascinerend aan de kritiek? Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat we in het westen steeds weer redenen bedenken om niet te hoeven helpen. Hulporganisaties strijken teveel op, het heeft geen zin, het meeste geld verdwijnt in de zakken van corrupte afrikaanse ambtenaren etc etc. Dus geven we maar niets. Alsof we excuses aan het bedenken zijn.

Hoe sta ik daar in? Simpel. Als van iedere 10,= er 0,50 cent terecht komt bij iemand die ik daar mee help heb ik geen enkele moeite dat 9,50 terecht komt bij de verkeerde personen. Zeker als er geen alternatief is. Ik kan me niet voorstellen dat we om die 9,50 maar gewoon helemaal stoppen om mensen te helpen.

Dus, ik blijf roepen dat Joseph Kony moet worden opgepakt. In welk land hij ook zit. En welke organisatie dan ook hetzelfde doel heeft. Gewoon omdat ik in een betere wereld geloof. En omdat alles beter is dan niets doen.

Patz



2 opmerkingen:

  1. zpagаt. braνеly [http://www.northwestelectronics.co.uk/] W łozach

    bуło niewygodnіe, zaczynały kąsаć κomary.
    Z trudem pоwstrzymywаł się, aby nіe zarzynać ich ѕpоśród doskonałymi
    klаpnięciami.

    Straże nа nowo się ożywіły, jeden ze zbrojnyсh.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blogger: Ɗe Wonderbaarliϳke Avonturen van Patƶ

    my web sitе; najleƿsze konto osobiste długowyгokowcom
    ()

    BeantwoordenVerwijderen