vrijdag 10 september 2010

Afdeling marketing




Het was gisteren weer smullen geblazen bij de Keuringsdienst van Waarden. Dit keer was roomboter aan de beurt.
Een vakman van een grote melkproducent, gekleed in fabriekskleding met haarnet verteld vol enthousiasme over het productieproces. En dan, als de boter-expert helemaal los is gegaan over zijn mooie vak nemen ze de grote stap. De stap waar het programma om draait. De stap die de aap uit de mouw lokt.

Wat is het verschil tussen al die verschillende pakjes boter? Met gouden wikkel, in kuipjes en in papiertjes en met een prijsverschil van soms wel 1,50?

Op dat moment zie je de boter-expert onzeker worden. Hij zoekt met zijn ogen naar antwoorden. Als er dan ook nog eens wordt geconstateerd dat heleboel van die pakjes boter ook nog eens uit dezelfde fabriek komen laat de boter-expert een witte vlag zien;'dat kunt u beter vragen aan de afdeling marketing'.

Het vak van boter maken houd daar dus op. En je ziet en voelt dat we ons nu op glad ijs gaan begeven. De marketingdame weet de brand niet meer blussen. Het gaat van vaag naar vager. Tot de interviewer een eind maakt aan het lijden van de marketingdame en schijnbaar genoegen neemt met een soort van kul-verklaring. Maar de toren is reeds ingestort.

Daar waar het 'Vak' overgaat in de 'afdeling Marketing' is blijkbaar de lijn tussen een product dat door middel van ingrediënten en processen word gecreëerd en een product wat door middel van suggestie een plek in het schap heeft verworven. En waar suggestie zo'n enorme grote rol gaat spelen dat marketingsdames het niet meer goed kunnen uitleggen krijg je naar mijn mening een 'luchtproduct'. Een wiebelende onstabiele toren die ieder moment kan omdonderen. Een mouw met een verborgen apenkooi waar het slot het ieder moment kan gaan begeven.

En dat is eigenlijk een prima maatstaf. Zodra je het niet meer kan uitleggen zonder dat het bullshit alarm afgaat dan moet je jezelf even goed achter de oren krabben. Is je product geen product meer maar een luchtballonnetje. Heb je kans dat je klanten zich bedrogen gaan voelen. En heb je een afdeling marketing nodig om de mythe in stand te houden.


Patz

1 opmerking: