maandag 1 juli 2013

Denkfout



Afgelopen maanden ben ik erachter gekomen dat ik een denkfout gemaakt heb. Geeft natuurlijk helemaal niet. Tenslotte is leven leren.

Ik moet vrij vaak aan mensen uitleggen wat ik nu eigenlijk doe. En omdat er voornamelijk boeken uit mijn handen komen ben ik gaan roepen dat CircusPatz een uitgeverij is. 
Een uitgeverij van kinderboeken.
De grap is dat ik die versie zo vaak vertel dat ik het zelf ben gaan geloven.

Toch heb ik nooit de ambitie gehad om van CircusPatz een uitgeverij van kinderboeken te maken. 
CircusPatz bedenkt namelijk verhaalwerelden. Die verhaalwerelden bestaan niet uit 1 verhaal, het zijn een soort universums waarin meerdere verhalen in een zelfde verhaalomgeving rondzweven. Je moet dan niet alleen denken aan verhalen met een vervolg, je zou ook zomaar vanuit een andere hoek naar de verhaalwereld kunnen gaan kijken. Bijvoorbeeld door de ogen van een heel ander personage.
Die verhaalwerelden kan je dmv verschillende soorten media gaan vertellen. Dus door middel van boeken, maar ook door middel van televisie, film, spelletjes en bijvoorbeeld speelgoed.

Dat wilde ik ook nog eens transmediaal doen; dus niet hetzelfde verhaal uitbrengen als boek, als film en als computerspel maar juist allemaal zelfstandige losse verhalen die gezamenlijk een groter geheel vullen. Stiekem hebben we dat al een beetje gedaan met de 'Hoe jij...' ontdekavonturen; Een boek waarin je 18 avontureneilanden kan ontdekken, een losse avonturenkoffer die een rol speelt in het boek maar waarmee je los van het boek van je vakantie een vakantieavontuur kan maken, een luisterboek van 5 onontdekte avontureneilanden die je zowel als vervolg maar ook als eerste kennismaking kan zien en een boek waarin je avonturenplaneten ipv van avontureneilanden gaat ontdekken. 
Niet herhalend maar aansluitend en aanvullend. Allemaal nieuwe zelfstandige verhalen die gezamenlijk een geweldige ervaring geven.

Transmediale werelden zijn geweldig om in ondergedompeld te worden. Zeker als je kind bent. Je kan het verhaal 'leven' in plaats van toeschouwer zijn. Je doet mee. En iedere keer komt er weer iets nieuws uit je eigen favoriete verhalenwereld.

Nu loopt het in het leven soms anders dan dat je gepland had; ik kreeg een waanzinnige boekdeal die al mijn aandacht en tijd opslokte en me enigszins in de richting van boeken duwde. 
En voordat ik het wist vertelde ik aan mensen dat ik kinderboeken maakte en ging ik het zelf geloven.

De hoogte tijd om weer het oorspronkelijke verhaal op te pakken. Terug naar de basis. Ik moet bij 'boeken' een vinkje zetten. Die tak van sport hebben we wel al een beetje onder de knie. Natuurlijk blijven we boeken maken, maar alleen als onderdeel van een grotere reeks van verhaal'dingen'. 

Het volgende vinkje moet worden gezet. Mijn werelden op meer verschillende manieren vertellen. 


Aan de slag!

Patz

Ambassadeur van de Fantasie, Liefhebber van Planeten en Sterren, Verzamelaar van Buitengewoon Rare Objecten, Notoire Leunstoel Avonturier, Amateur Schatzoeker, Verhalenjager en verhalenmaker in het Wonderbaarlijke Verhalen*laboratorium CircusPatz.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten