maandag 22 juni 2009

Impossible?




Van de week kreeg ik de nieuw aanbiedingsbrochure* van mijn collega Marieke bij A.W.Bruna Uitgevers. De derde alweer. Dit keer niet alleen twee nieuwe boekprojecten, maar ook een overzicht van alle CircusPatz producten die het afgelopen jaar op de markt waren verschenen (of die tussen nu en december nog uitkomen).

Prachtig natuurlijk.

Eenmaal weer achter mijn Circusbureau op mijn zolder heb ik even zitten staren naar deze pagina.

En ik werd er stil van.

Toen ik drie jaar geleden iemand vertelde over mijn plannen met het Circus dacht hij dat ik gek geworden was. ''Okay, Patz...je bent geen schrijver (sterker nog, je kan niet eens normaal spellen..),
je bent geen ontwerper, je kent geen mens in de uitgeverswereld, je bent niet bekend met de productie van boeken en je wil boeken en verhaalproducten op de markt gaan brengen?...gaat het wel een beetje?''

En inderdaad. De kans dat het zou slagen was op zijn minst klein te noemen. 'Astronomisch klein' voegde hij er nog aan toe.

'Mag ik je een advies geven?' ging de persoon verder terwijl hij door mijn plannen heen bladerde...'don't quite your dayjob'


En toch erin gedoken. Against all odds. En soms weigerde ik eenvoudigweg om (behoorlijk realistische) beren op de weg te zien. Soms zagen we het zelfs even niet meer zitten.

En nu?

En nu kijk ik naar een brochure met 6 producten. En weet ik dat twee producten er niet eens instaan. Dus 3 jaar en 8 producten verder.

Ik ben er nog lang niet. Dat weet ik. Maar de kans dat het wat gaat worden is al behoorlijk groter dan 3 jaar geleden. Toen iemand me vroeg of ik gek geworden was. Toen de kans van slagen astronomisch klein was.

Ik heb altijd een beetje cynisch moeten gniffelen om inspirerende teksten op de muur. Haalde mijn schouders op voor mensen met een te positieve instelling. Kreeg de griezels van die blije mensen met blije cliche's.

Ook dat is veranderd.

Nog niet op mijn muur, maar wel met grote letters in mijn brein: de twee payoffs van twee concurrenten, achter elkaar gezet. Mijn waarheid. Mijn inspiratie.

Impossible is nothing. Just do it.


*In het jaar zitten 3 aanbiedingsbrochures. Voorjaar, zomer en najaar. Dit zijn de brochures die naar de boekinkoper (boekwinkels) worden verzonden.

1 opmerking: