dinsdag 16 juni 2009

Net als Columbus op Vakantie Avontuur!



Vroeger deden we er bijna 5 dagen over om van Nederland naar noord-spanje te komen. Toen de wegen nog door de zwart beroette dorpjes liepen, en je bij die enkele autoroute nog vanuit je auto een muntje in een soort trechter moest werpen (dat bijna altijd fout ging) om de slagboom open te laten gaan.

Mijn vader had toen de rare gewoonten om er nog een paar dagen reizen aan vast te knopen. Een gebruik waar mijn familie maar niet aan kon wennen. Behalve dan kleine Patz. Die achterin de auto, met een grote kaart op zijn schoot aan het meegenieten was.

De route die mijn vader nam was niet alleen 'weg van de autoroute', ook moesten er nog lange omwegen gemaakt worden om kastelen, bruggen en rivieren te gaan bezoeken die we anders 'zouden missen'.

Als ik erover terugdenk, kan ik me nog een heel klein beetje het gevoel oproepen van toen. De vreemde geuren. De hotels met krakende bedden en donkere gangen. De grote koppen koffie met enorme hoeveelheden melk (he, toen kregen kinderen nog gewoon koffie!). Het exotische geluid van een vreemde taal. De warmte achterin de auto en het windje dat door de open ramen naar binnen kwam (geen kinderzitjes, gordels of airco's).

Inmiddels hebben de meeste vakanties hun magie verloren. Natuurlijk is het aangenaam vertoeven. Lekker even niks doen. Maar het gevoel van Grote Ontdekkingen is, in ieder geval bij de meeste vakanties, verdwenen.

En zo ging ik een paar jaar geleden ook gewoon op vakantie. Mijn mijn twee kleine kids en vrouw naar het zuiden om een paar weekjes te gaan niksen aan een mooi strandje.

Maar net voordat we op vakantie gingen bedacht ik me dat ik weer op zoek moest gaan naar dat oude gevoel. Mijn kids (toen 3 en 5) kregen twinkeltjes in hun ogen als ik hen vertelde over de bergen die we tegen gingen komen. Het strand met de rotsjes. De vreemde talen.

Dus kocht ik de middag voor ons vertrek een oude kleine koffer, vulde deze met blikjes, flesjes en potjes en een leeg schift.

Dit zou hun eigen vakantie avonturenkoffer worden.





Souvenierwinkels werden gedurende de vakantie afgestruind, steentjes, schelpjes, stokjes en scherven werden kostbare schatten. Het kopen van een ansichtkaart (a 0,50 cent) was de kers op een mooie dag vol ontdekkingen en avonturen. Mijn jongens waande zich ontdekkingsreizigers. En eigenlijk waren zodat ook. Net als Columbus die voor het eerst rondliep door de jungle van zuid amerika.

En die glunderende koppies na de vakanties. Hun verhalen werden geïllustreerd door al het moois uit hun vakantiekoffer. Maandenlang stond de koffer open in hun kamer. En na die maanden verdween het op zolder. Om over 20 jaar weer tevoorschijn gehaald te worden. Zodat ze zelf terug kunnen denken aan die magische en avontuurlijke vakanties.


Patz

PS. De eerste Vakantie Avonturenkoffer van CircusPatz kwam vorig jaar op de markt. Toen alleen verkrijgbaar bij de ANWB winkels. De verbeterde versie (steviger, iets kleiner dus makkelijker mee te nemen, en een extra los bakje voor kleine schatten) is vanaf nu verkrijgbaar of te bestellen bij iedere boekhandel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten