vrijdag 16 oktober 2009

Boekavonturen op de Buchmesse.

CircusPatz op de Buchmesse

Moet je je even voorstellen, een zalencomplex ter grote van een stadje. Met zalen waar je een kwartier over doet om van de ene kant naar de andere kant te lopen. Die zalen staan weer vol met hokjes van 2 bij 3 meter, en hokken ter grote van een kleine Albert Heijn. En dan helemaal vol nieuwe boeken van over de hele wereld. Dat is de internationale Frankfurter Buchmesse. Het walhalla van boekenland. Alle zichzelf respecterende uitgevers (met voldoende geld) van over de hele wereld presenteren hier hun nieuwste boeken. Inkopers van over de hele wereld kopen hier nieuwe titels in.

Twee jaar geleden kwam ik hier voor het eerst. Mijn eerste stappen in de internationale boekwereld. Ik was gelijk verkocht. Wat een boeken! En wat een boel mensen die allemaal hun geld verdiende met boeken. Prachtig. Mijn eerste boek stond in de stand van mijn toenmalige uitgever Unieboek. Supertrots dat mijn boek hier ook te zien was. Weliswaar lag er maar 1 exemplaar. Op een plank vol andere boeken. Maar toch.

Nu, twee jaar later weer in Frankfurt. Midden in de kinderboekenweekpromotie van Groentestein toch een bliksembezoek aan de Buchmesse gebracht. En weer enorm trots. Dit keer niet een boek op de plank, maar een echte, eigen presentatie in de stand van mijn nieuwe uitgever A.W. Bruna. Een presentatie, bijna net zo groot dan menig stand van uitgevers die al 10 jaar bezig zijn. Nog net niet in tranen, maar mijn god, wat zag het er goed uit!. En wat een geweldige reacties!. Ik heb de hele dag met een enorme grijns op mijn gezicht rondgelopen.

En s'avonds, in de trein terug naar Utrecht, met zere voeten van al die kilometers die ik die dag had gelopen probeerde ik me voor te stellen, waar ik over 3 jaar zou zijn.

Impossible is nothing!
Patz

ps. Nog heel even een dik vet applaus voor alle vrienden bij A.W.Bruna voor al hun moeite, enthousiasme en geloof in de rare circus! Heb in de trein terug naar Nederland nog een biertje gedronken op jullie gezondheid. May all your days be circus days!

1 opmerking:

  1. Jee Patz, ik ben really really impressed! Dat moet fantastisch zijn; dat er een hele beursstand is ingericht met jouw "brainwaves"!

    BeantwoordenVerwijderen