vrijdag 9 oktober 2009

Groentestein was de naam toch?



Goedemorgen! Met CircusPatz.
Hallo, met het NRC
Hallo!
Ik bel naar aanleiding van het boek 'De bijzonder opmerkelijke dagboeken van Gregor Groentestein'
Leuk! Ik neem aan dat je vragen hebt.
Ja nogal. Ik heb begrepen dat het boek geschreven is door een zweedse jongen van 15.
Ja. Acke Vaerle.
Wat is de oorspronkelijke zweedse titel?
Nou, er is geen oorspronkelijke Zweedse titel. De dagboeken zijn namelijk nog nooit uitgeven.
Niet?
Nee, CircusPatz is de eerste die de boeken gaat uitgeven.
Maar kunnen wij die Acke Vaerle misschien spreken.
Nee, dat kan niet. De ouders van Acke willen niet dat hij bekend word. Acke Vaerle is dan ook een pseudoniem.
Een pseudoniem? Maar hoe weet ik dan dat dat verhaal waar is?
Ja, daar ga je nooit achterkomen denk ik. We hebben bergen papieren moeten ondertekenen. Alleen onder die voorwaarde mochten we de verhalen bewerken en uitgeven.
Hm. Kan je wel vertellen waar Acke dan vandaan komt in Zweden?
Uuh. Nee. Nou ja. Ongeveer 100 km boven Gotenborg.
Hm. Ja daar heb ik niks aan.
Niet echt he. Maar hoe belangrijk is het eigenlijk of het waar is? Heb je geen vragen over het boek zelf?
Nee, niet echt. Jullie maken het ons niet makkelijk zo natuurlijk.
Nee, dat begrijp ik. Maar we hebben dit verhaal niet uitgegeven om het makkelijker te maken voor de pers. Het was zo'n leuk verhaal dat we dat hele geheimhoudings ding maar op de koop toe hebben genomen.
Hm. Ja. Dat snap ik wel. Maar ja. Ik ben natuurlijk wel een journalist.
Maar we hebben het hier over een kinderboek he. Geen samenzwering of zo. Een kinderboek over een uitvinder die groentewezens tot leven brengt.
Ja. Maar wel geschreven door een jongen van 15.
Nou, eigenlijk begon hij al met de dagboeken van zijn alter ego Gregor toen hij zeven was.
Precies. Dat is natuurlijk ook mooi verhaal.
Ja he.
Maar ik weet natuurlijk niet of jullie de boel flessen.
Nee. Dat weet je niet. Meer kan ik er niet meer van bakken vrees ik.
Nou. Ik ga er eens over denken.
Prima. Ik hoor wel.
Vearle was de naam toch?
Ja. Acke Vaerle.
En uw naam?
Patz van der Sloot.
Patz?
Ja van CircusPatz.

5 opmerkingen:

  1. Ging gisteren m'n eigen Gregor Groentestein kopen en mevrouw keek me aan of ik mesjogge was toen ik vertelde waar ik naar op zoek was.... Morgen nieuwe ronde, nieuwe kans!

    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kära Patz, tror jag att du gjorde ett bra jobb med min dagbok. Tack, Acke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo patz ik moet een boekbespreking houden en ik zou even 5 vraagjes willen stellen!
    Hier komen ze:
    1.hoe komt acke vearle op zijn idee voor het boek?
    2. Is dat zijn echte naam acke vaerle?
    3. Waar woont hij?
    4. Komt er nog een vervolg op het eerste boek?
    5.In welke talen is het allemaal vertaald?

    en toch nog een 6de vraagje!

    6. Wat was de oorspronkelijke Zweedse titel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1) Geen idee. Hij schrijft die dagboeken al vanaf dat hij een kindje was. Alsof hij die verhalen zelf echt meemaakte...
    2) Nee. Zijn echte naam is geheim.
    3) Zweden. In een dorpje ongeveer een uur rijden van Göteborg.
    4) Ja. We zijn er mee bezig.
    5) Nu alleen in het Nederlands. De boeken zijn wel een beetje anders dan de echte dagboeken. Daar zit bv veel minder avonturen in. De avonturen die in het boek staan stonden bv in de echte dagboeken wel verspreid over 8 dagboeken.
    6) Dat een goeie. De dagboeken hebben oorspronkelijk helemaal geen titel. Het zijn gewoon dagboeken met avonturen er in. Acke noemt Gregor Groentestein bv Victor Veggastin . En dat hebben wij bij CircusPatz weer veranderd in Gregor Groentestein.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit boek is Buitengewoon Opmerkelijk grappig! Tack för denna bok, Acke!

    BeantwoordenVerwijderen